Adverteren op Facebook en Instagram?

Dit zijn de do’s & don’ts!

#DO1: Breng de juiste boodschap naar de juiste doelgroep!

Zorg ervoor dat jij je boodschap tot bij de juiste doelgroep krijgt. Verkoop je kunstgebitten? Dan zijn jonge koppels wellicht niet the way to go! 😉

#DO2: Koppel jouw Facebook-pixel aan je account.

Facebook-what? De Facebookpixel is een stukje code dat je op je website kunt plaatsen waardoor…:

  • jouw advertenties zeker aan de juiste mensen worden weergegeven. Vind nieuwe klanten of mensen die een specifieke pagina hebben bezocht of een gewenste actie op je website hebben uitgevoerd.
  • de verkoop gestimuleerd wordt. Stel ‘automatisch bieden’ in om mensen te bereiken die waarschijnlijk een actie gaan uitvoeren die belangrijk voor je is, zoals het doen van een aankoop.
  • je je advertentieresultaten meet. Krijg meer inzicht in de effecten van je advertenties door te meten wat er gebeurt als mensen ze zien.

#DO3: A/B-testen 

Zet je een campagne live? Test dan altijd verschillende advertenties én verschillende doelgroepen. Why!? Wel, het kan zijn dat jij helemaal enthousiast bent over de advertentie die je net maakte, maar dat je doelgroep daar heel anders over denkt. Maak dus altijd meerdere advertenties om te testen welke advertentie het beste converteert. Test ook verschillende doelgroepen. Adverteer je met honderden euro’s per dag? Dan kun je meteen meerdere advertenties en doelgroepen testen. Start je met zo’n €10 per dag? Test dan eerst meerdere advertenties. De verschillende doelgroepen test je dan wanneer je je winnende advertentie gevonden hebt. Dit noem je ook wel ‘A/B-testen’.

#DON’t4: Bericht promoten

Als je zelf een bericht op Facebook plaatst, dan krijg je automatisch de vraag van Facebook je je bericht wil promoten. Hoe aanlokkelijk die button ook is… doe het niet! Waarom niet? Omdat je dan geld weggooit. De knop zorgt ervoor dat Facebook je bericht toont aan mensen die wel op de like-button zullen klikken, maar niet per sé iets zullen kopen. En het zijn natuurlijk net die potentiële kopers die we willen bereiken. 😉

#DON’t5: Geen funnel/strategie hebben

Zes tot twaalf keer. Zo vaak moet je doelgroep jouw advertentie gemiddeld zien voor ze overgaan tot aankoop. Werk dus zeker met een funnel, dokter een straffe strategie uit, zodat ze niet naast je advertentie kunnen kijken.😉

#DON’t6: Met 1 advertentie testen

Ik zei het hierboven al, maar je test dus best met 3 tot 5 versies van één advertentie. Kies bijvoorbeeld 4 verschillende afbeeldingen (Linkpost, Carrousel, Gif,…) met dezelfde tekst en kijk dan welke het beste scoort. Zo kan je na een bepaalde tijd de duurste advertenties uitschakelen en de beste laten lopen. Simpel, toch? 😉

#DO7: Kies bij de taalkeuze telkens voor: Nederlands, Vlaams en Engels.

Waarom Engels?’, hoor ik je tot hier denken. 😉 Wel, Omdat vele Belgen nog steeds hun Facebook hebben ingesteld op ‘Engels’ en die willen we natuurlijk ook niet mislopen.

#DO8: Retargeten, retargeten, retargeten

Wat is dat nu precies? Met ‘retargeting’ kan je bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw bereiken via beeld of tekstadvertenties op websites van anderen. Gevolg? Grotere kans op conversie, natuurlijk!

Met filmpjes kan je makkelijk ‘retargeten’. Als je bijvoorbeeld een filmpje hebt van 15 seconden en jouw doelgroep kijkt ¾ van dat filmpje, dan weet je dat soortgelijke filmpjes hen ook zullen interesseren. Interessante info die je goed kan gebruiken bij je volgende campagne, toch? 😉

Let’s meet!

Ik sta al te springen om met jou aan de slag te gaan. Vertel me waar jij aan wil werken en ik deel al mijn tips en jarenlange ervaring.